top of page

צבא היבשה הישראלי לאחר 10/7/23

  • תמונת הסופר/תdgross479

שידרוג חיל היבשה-2024. פרק מס'-4

עודכן: לפני 7 ימים

הקמת גדודי חרמ"ש עם הנגמ"ש וי.אנ-20.

בצה"ל, בנוסף לטנקי ה"מרכבה" הכבדים והטנקים הבינוניים צריך להקים גם את גדודי החרמ"ש של חטיבות הטנקים. בכל חטיבת טנקים בנוסף לגדודי הטנקים יהיו גם 2 גדודי חרמ"ש שינוע עם חטיבת הטנקים ותפקידו יהיה להגן על השריון מחי"ר, לפתוח מעברים לכוחות השריון, לטהר מוצבים ועוד.

הרכב שלדעתי יתאים לתפקיד זה הוא הרכב הסיני שנקרא "וי.אנ-20" קישור ותמונתו למטה:

תמונה מס'-1 רכב הלחימה הכבד של סין וי.אנ-20.

 

1. זהו הנגמ"ש הכבד החדש של סין שהוצג בתערוכת הנשק ב-2022 ואני קורא לו "רכב לחימה". רכב זה בנוי על המרכב של הטנק הסיני "וי.טי-4", משקלו כ-50 טון והוא מצוייד בחבילת מיגון מדהימה המותקנת מסביב לגוף ולצריח. הרכב עטוף במיגון ריאקטיבי והחלק התחתון של צידי הטנק מוגן ע"י פלטת שיריון ומיגון כלוב להגנה על המזקו"מ (תמונה # 2)


תמונה מס'-2 מבט צד על ה-וי.אנ-20 וניתן לראות את מיגון הסולמות שמגן על המזקו"מ.

 

2. הצריח מצוייד גם בעובי מרשים של שריון מסביב לטנק ולדברי הסינים הוא מוגן בחזית ברמה בליסטית מס'-6 שזו הגנה מתחמושת 30 מ"מ והוא מוגן מכל צדדיו מכדורי מק"כ 14.5 מ"מ. גחון הרכב מוגן במידה מסוימת ממטעני גחון ע"י התקנת מיגון "וי" מתחת לגחון, והוא עמיד בפני מוקש במשקל של 8 ק"ג ט.נ.ט,

הרכב עטוף במיגון ריאקטיבי ומותקן עליו גם מיגון אקטיבי, להבנתי רואים את המיגון האקטיבי מותקן מאחורי הצריח ב-2 סלים כאשר בכל סל מותקנים 2 משגרים אנכיים כנגד טילי נ"ט שתוקפים מלמעלה ומערכת ראיה. אני מניח שהטילים יכולים לשנות כיוון ולתקוף טילי נ"ט שנעים בצורה אופקית לכיוון הטנק, אבל התמרון הזה לוקח זמן ולפעמים אין זמן. (תמונה מס'-4) הרכב מופעל ע"י 3 אנשי צוות ונושא 6 לוחמים פורקים, הכניסה והיציאה נעשית דרך פתח בחלקו האחורי של הרכב שמופעל ע"י מערכת הידראולית.

בנוסף יש באחורי הרכב, משני צידי הדלת שהחיילים פורקים מהרכב, 2 מקלעים שאמורים לפגוע בחיר שתוקף מאחורה. אבל זה יוצר בעיה לחי"ר שאמור לצאת מהדלת. לכן אני מניח שהסידור הזה מתאים רק לרכבי הלחימה ולא לנגמ"שים.

בדפנות הרכב אין חלונות ווהצוות מתעדכן לגבי המצב בחוץ ע"י מצלמות שמותקנות מסביב לרכב.


3. נגמ"ש זה מופיע בצבא הסיני בשני צורות:

א. "נגמ"ש כבד" שעליו מותקן צריח למפעיל אחד שנושא תותח 30 מ"מ, מקלע מקביל בקליבר 7.62 מ"מ ונושא 6 חיילים פורקים. (תמונה # 3)

תמונה מס'-3 הנגמ"ש הסיני וי.אנ-20 עם צריח למפעיל אחד ונושא תותח 30 מ"מ.


תמונה מס'-4 "נגמ"ש הלחימה" וי.אנ-20 עם צריח לשני מפעילים נושא תותח 100 מ"מ ו-30 מ"מ.


ב.  על "נגמ"ש הלחימה" מותקן צריח לשני מפעילים שנושא תותח 100 מ"מ ותותח 30 מ"מ. על הצריח בתמונה מס'-4 ניתן לראות את עמדת התותחן ואת המק"כ שמעל העמדה. בצריח מותקנת מערכת ראיה ומערכת לייזר רב עוצמה שאמורה לשבש את ניהוג טילי נ"ט שמשוגרים כנגד הטנקים.

בדפנות הרכב אין חלונות ווהצוות מתעדכן לגבי המצב בחוץ ע"י מצלמות שמותקנות מסביב לרכב.

הנגמ"ש החדש מותקן על המרכב של הטנק וי.טי-4 ולכן הוא יקבל גם את המנוע שלו שהוא בן 1,300 כ"ס.

אם כי ישנה אפשרות להתקנה של מנוע בן 1,500 כ"ס שמותקן בטנק הסיני ”סימן 99".

בנוסף לשני האפשרויות שתוארו למעלה, הייתי מוסיף אפשרות נוספת וקורא לה "רכב לחימה משופר",

וזו תהיה אפשרות # 3.


3. רכב לחימה משופר על בסיס הוי.אנ-20.

א. בנגמ"ש הלחימה לא יהיו חיילים פורקים. הם יהיו רק בנגמ"שי החי"ר.

ב. לפני הצריח נתקין "קפסולה" ל-3 אנשי צוות.

ג. את תותח ה-100 מ"מ הייתי מחליף עם תותח 57 מ"מ ואת תותח ה-30 מ"מ הייתי משאיר.

ד. את הצריח נאריך כך שנוכל להתקין על חלקו האחורי "צריחון נ"מ/נ"ט". בצריחון זה נתקין תותח גאטלינג בקוטר 20 מ"מ כדוגמת המקביל בצריח הראשי ומק"כ גאטלינג בקליבר "0.5.

צריחון זה יהיה דומה לצריחון הנ"מ/נ"ט שמותקן על הטנקים הבינוניים. (ראה פרק מס'-2)

ה. את 2 המקלעים באחורי התובה נשאיר כל עוד הם ישארו על רכבי הלחימה.

בכל גדוד חרמ"ש תהיה פלוגה אחת של רכבי לחימה עם 14 רכבי ם משופרים ו-3 פלוגות של נגמ"שים כבדים עם 42 נגמ"שי חי"ר, כאשר כל נגמ"ש חי"ר נושא 10 לוחמים. בנוסף יהיו עוד 4 נגמ"שים למפג"ד. סה"כ בגדוד החרמ"ש יהיו 60 רכבים וכולם יהיו נגמ"שים סיניים מדגם "וי.אנ-20" משודרגים בהתאם, מהלך זה יקטין את הזנב הלוגיסטי של גדוד החרמ"ש.

 

אני ער לבעיתיות של רכישת נשק מסין, אבל לסינים יש מבחר גדול של רכבים לצבא היבשה שיכולים להתאים לנו ובהחלט יעבדו עם הרכבים ב"רגל השנייה", לזכור שלארה"ב אין הרבה מה להציע לנו

בנושאי חיל היבשה.


מה גם שאני רוצה לרכוש את כל כמות טנקי האמ-1 הישנים מארצות הברית עבור ה"רגל הראשונה" וזו הצעה טובה יותר מלתת אותם במתנה לאוקראינה. לארה"ב יש חובות ברמה דימיונית של 33 טריליון דולר וחוב זה תופח במהירות ועד לבחירות הוא עשוי להגיע ל-35 טריליון דולר ויותר.

נקודה נוספת היא, הממשל בארה"ב התחלף לאחרונה כל 4 שנים, ויש אפשרות שזה מה שיקרה גם בבחירות ב-2024 יתכן שממשל חדש יהיה בעד עיסקאות אלו כחלק מהורדת המתיחות עם סין.

אם ביידן יבחר לנשיא או סגניתו או מישהו אחר שהמפלגה תבחר, לדעתי זה יהיה לרעת ישראל, לכן רצוי לשדרג את היחסים עם סין שעה אחת קודם ולא שעה אחת מאוחר מדי.

בנוסף שידרוג היחסים עם סין יקטין את סיכויי העימות עם איראן שנכנסת למרחב ההשפעה של סין והיא לא תרצה לראות את השקעותיה בישראל (הנמל החדש, השקעות בנושא חימוש ישראל, וגם את ההשקעות הגדולות בעתיד הקרוב בבנית מסילת ברזל בין סעודיה, האמריות, ישראל, ועוד מדינות יורדות לטימיון במלחמה בין ישראל ואיראן.

 

 










צפייה 10 תגובות

מאמרים קשורים

bottom of page